.

Aandacht verdelen tussen de ander en jezelf

 

Doel

Door je niet volledig te richten op de ander, maar ook een beetje op jezelf, kun je in het contact beter voor jezelf blijven zorgen, en ook bewuster blijven handelen. 

 

Reden

Als je volledig met al je aandacht gericht bent op de ander kan je je eigen behoefte niet meer zien, zoals wanneer je naar een spannende film kijkt en helemaal opgaat in de film. Dit kan emotioneel belastend zijn, maar er ook toe leiden dat je te impulsief gaat reageren op de ander.

 

Oefening

Je kunt deze oefening doen in een ruimt met anderen, maar desgewenst ook ergens waar je tv kunt kijken of een filmpje op de computer.

  • Ga ontspannen zitten en richt je aandacht op iemand in de ruimte of op de TV of computer.
  • Als je een paar minuten met al je aandacht naar de ander bent gegaan, richt je nu de aandacht volledig op jezelf. Je kan op je ademhaling letten of op een andere plek in je lichaam. Meestal dient zich vanzelf wel een plek aan die hiervoor in aanmerking komt.
  • Als je goed weet hoe het voelt om met de aandacht naar jezelf te gaan, ga je weer met de aandacht naar de ander; maar nu verdeel je de aandacht over aandacht voor de ander en voor je zelf.
  • Speel hier een tijdje mee door het ene moment het accent van de aandacht naar de ander te leggen en minder naar jezelf en dan weer omgekeerd.
  • Als je hier wat mee geoefend hebt kun je proberen zo’n 75% van je aandacht naar de ander te richten en 25% naar jezelf.

 

Toepassing in de praktijk

Je kunt dit eerst oefenen in gesprekken met een collega, of bijvoorbeeld tijdens een teambespreking, door je tijdens het luisteren ook bewust te blijven voelen wat er met jezelf gebeurt.

Als dit goed gaat, kun je het ook nadrukkelijk in interacties met cliënten gebruiken.

Als je tijdens een interactie met iemand helemaal op die ander gericht bent en niet meer in contact bent met jezelf, ga je weer een stukje met je aandacht terug naar jezelf. Als je helemaal met je aandacht bij jezelf zit en nauwelijks meer op de ander let, breng je weer meer aandacht naar de ander.

Gentle Teaching

erkend als goed

onderbouwde 

interventie

 

lees meer